سخنان کوتاه عاشورایی (1)

تعرفه تبلیغات در سایت
عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس
عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس
عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس
عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس
عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس عنوان عکس

آرشیو مطالب

جستجوگر

امکانات وب

پر مخاطب ها

برچسب ها

* می دانید چرا مردم با پیغمبران زمان خود مخالفت می کردند؟ چرا هر پیامبری که ارسال می شد زیاد مخالف پیدا می کرد؟ چرا پیغمبران در زمان خود از ما کمتر مرید داشتند؟ این قضیه رمزی دارد و رمزش این است که پیغبران با نقاط ضعف مردم مبارزه می کردند و ما از نقاط ضعف مردم بهره برداری می کنیم.آن ها می خواستند آن معایب و آن نقاط ضعف را اصلاح کنند و از بین ببرند و ما می خواهیم از همان معایب و نقاط ضعف به نفع خودمان استفاده کنیم. برای این که بانی مجلس را راضی کنیم، مستمعین را نرنجانیم، مطابق میلشان حرف بزنیم نه مطابق مصلحتشان.  (شهیدمطهری)

 

 

* فکر دینی ما باید اصلاح بشود، تفکر ما درباره ی دین غلط است. به جرأت می گویم از چهار تا مسئله ی فروع، آن هم در عبادات، دیگر فکر درستی ما درباره ی دین نداریم. (شهید مطهری)

 

 

* کربلا بیش از آن که نمایشگاه شقاوت و بدی و ظهور پلیدی بشر باشد، نمایشگاه روحانیت و معنویت و اخلاق عالی انسانیت است و در این قضیه از آن جنبه باید نگاه کرد که ابا عبدالله و ابالفضل و زینب قهرمان داستانند نه از آن جهت که شمر و یزید و ابن سعد قهرمان داستانند. در این نمایشگاه انسان می تواند به عظمت قدرت اخلاقی و روحی و معنوی بشر پی ببرد و بفهمد بشر تا چه اندازه با گذشت، فداکار، آزاد مرد، خداپرست، حق خواه و حق پرست است.  (شهید مطهری)

 

 

* با کمال تأسف باید به نکته ای اشاره کنم که غالباً ذاکران سیدالشهداء علیه السلام با آن که آن حضرت را با لقب مقدس «شهید» یاد می کنند و سید الشهداء می خوانند، در اثر این که تحلیل درستی درباره ی این مسایل ندارند تلقی شان از مرگ اباعبدالله علیه السلام از نوع نفله شدن و هدر رفتن است.  (شهید مطهری)

 

 

* اگر بعضي مقتل نويسان در مورد برخي بدعت ها و تحريف ها پيرامون عزاداري حضرت اباعبدالله الحسينعليه السلام كوتاهي نمي كردند و فقيهان و سخنورانِ برجسته، مجالسِ حسيني را با قوّت و بدون متوسل شدن به مسايل سست اداره مي كردند و  روضه خواني و ذكرِ مصيبت را با مقامِ علمي خود در تعارض نمي ديدند و توصيه هاي راهبرديِ محدث نوري ها، علامه بيرجندي ها،  محدث قمي ها، شهيد مطهري ها و مراجع عظام تقليد مورد توجه قرار مي گرفت، و مسير عزاداري ها به سمتي كه معصومين خواسته بودند، هدايت مي شد و مرثيه خوان ها و نوحه خوان ها به قيمت گرمي يك مجلس، دروغ هاي سرد را به كربلا نمي بستند، و جامعة محترم مداحان نظارت مستمر بر روند اجراي مداحي ها داشتند و رشد فكريِ مردمِ ولايي، بدان پايه بود كه ضرورت بازنگري مجالسِ عزاداري حسين عليه السلام را باور داشتند، از همة آثار مقدس و مهمي كه مورد توجه پيشوايان شيعه در ترغيب به تعزيت و تشويق به سوگواري و تحريص به اقامة مراسمِ عزاداري بوده است، بهره برداري مي شد. اكنون نيز دور نشده؛ اكنون نيز مي توان با زدودن آفات و پالايش و پيراستن آن از سنت هاي غلط، از اين گوهر گرانبهای عاشورا محافظت نمود و از قدرتِ سازندگي آن برخوردار شد و تحول بزرگي در برابر كفر و استكبار به وجود آورد. (ناصر باقری بید هندی/ عزاداری بایدها و نبایدها)

 

 

* گاندي رهبر اخلاقي و مُصلح و مبارز هندوستان دربارة امام حسين عليه السلام چنين مي گويد:« من براي مردم هند چيز تازه اي نياوردم، فقط نتيجة مطالعات و تحقيقاتم دربارة تاريخ زندگي قهرمانان كربلا، ارمغانِ ملت هند است؛ اگر بخواهيم هند را نجات بدهيم واجب است همان راهي را بپيماييم كه حسين ابن علي عليه السلام پيمود» 

 

 

* سوگمندانه اعتراف مي كنم كه امروز عاشورا با همة اهميت و جايگاه مهمي كه در فرهنگ اسلامي دارد عُمق و محتوايش را از دست داده و پيام اصلي آن، يعني ظلم ستيزي و عدالت جويي فراموش گشته است. براي همين «مسايل عاشورا» جاي خود را به «مصائب عاشورا» داده و بُعد عاطفيْ غالب و بُعد معرفتيِ آن فراموش شده، و مرثيه ها و نوحه ها نيز بعضاً بي محتوا و سَبُك گشته و عدم هماهنگي بين آنها با انديشة امام حسين عليه السلام كاملاً مشهود است. افسوس كه با راه يافتن آفات به عزاداري ها بهرة درخوري از آن نصيب تشيّع نمي شود. (ناصر بیدهندی)

          

 

 

 

* ذاكران بايد از خواندن نوحه ها و اشعار دروغين به انگيزة گرياندن و رضایت مستمعان بپرهيزند. اگر در مجالس ذكر و مرثيه، دروغ رايج شود، شنوندگان به تدريج ايمان و اعتماد خود را به اشعار و نوحه ها و امام حسین علیه السلام از دست خواهند داد. (ناصر بید هندی)

 

* اگر كسي تاريخ عاشورا را بخواند، مي بيند از زنده ترين و مستند ترين و پر منبع ترين تاريخ هاست. ما احتياجي به اين دروغ ها نداريم؛ آنقدر راست هست كه همان ها را اگر بگوييم كافي است. (شهید مطهری)

 

 

* قضاياي كربلا قضاياي روشني است و سراسر اين قضايا هم افتخار آميز است. ولي ما آمده ايم چهرة اين حادثة تابناكِ تاريخي را (با خواندنِ روضه ها و نوحه هاي دروغ) تاريك و دگرگون كرده ايم. بزرگترين خيانت ها را ما به امام حسين كرده ايم اگر امام حسين عليه السلام در عالمِ ظاهر بيايد به ما چه مي گويد؟! مي گويد آن كربلايي كه آنجا بود كه اين نبود كه شما مي گوييد! شما كه به كلي قيافة ماجرا را تغيير داده و عوض كرده ايد، آن امام حسيني كه شما در خيال خود ترسيم كرده ايد كه من نيستم! آن قاسم بن الحسني كه شما در خيال خود رسم كرده ايد كه برادر زاده شجاع من نيست! آن علي اكبري كه شما در مخيلة خود درست كرده ايد كه جوان با معرفت من نيست! آن ياراني كه شما از خودتان درآورده ايد ياران من نيستند! پس شما چه مي گوييد؟! ما آمده ايم قاسمي درست كرده ايم كه آرزويش فقط دامادي بوده، آرزوي عمويش (امام حسين) هم ديدن دامادي او بوده. اين را شما مقايسه كنيد با قاسم واقعي و قاسمي كه در تاريخ بوده. (شهید مطهری)         

 

 

* مردم مسئولند؛ يعني شما مردمي كه اينجا نشسته ايد مبادا خيال كنيد كه در اين قضيه مسئول نيستيد و خيال كنيد كه مسئول فقط گويندگان هستند. مردم دو مسئوليتِ بزرگ دارند، يك مسئوليت اين است كه نهي از منكر بر همه واجب است. وقتي كه مي فهميد و مي دانيد و شما مردم اغلب مي دانيد كه دروغ است، نبايد در آن مجالس بنشينيد كه حرام است، بلكه بايد مبارزه كنيد. (شهید مطهری)

 

 

* شما مردم بايد روضه ها و نوحه هاي راست بشنويد تا معارف و سطح فكرتان بالا بيايد. (شهید مطهری)

 

 

* یکی از علل و یا مهمترین علت شهادت امام حسین علیه السلام جهالت مردم بود، به عبارت دیگر امام حسین علیه السلام شهید فراموشکاری مردم شد. (شهیدمطهری)

 

 

* حجت الاسلام صلح خواه متخلص به «خوشدل» كه در رابطه با بيانِ حقيقت عاشورا از طريق شعر مي كوشید، اینچنین بیان می داشت: حضرت امام خميني، فرزند خود جناب حاج احمد آقا را با هديه اي نزد من فرستاد و آن هديه به خاطر سرودن اين قطعه شعر بود.

 

بزرگ فلسفه ی نهضت حسین این است/ که مرگ سرخ  به از زندگی ننگین است

حسین مظهر آزادگی و آزادی است/ خوشا کسی که چنینش مرام و آیین است

نه ظلم کن به کسی نی به زیر بار ظلم برو/ که این مرام حسین است و منطق دین است

همین نه گریه بر آن شاه تشنه لب کافی است/ اگر چه گریه بر آلام قلب تسکین است

ببین که مقصد عالیِّ وی چه بود ای دوست/ که درک آن سبب عز و جاه و تمکین است

 

 

* کسانی که مداحی می کنند باید خودشان را بر روی منبر تصور کنند و مستمعان را کسانی مشاهده نمایند که می خواهند از او چیزی بیاموزند. (آیت آلله خامنه ای)

 

 

* وظیفه و مسئولیت بزرگ مداح این است که مطالبش پر مغز و پر محتوا باشد.

(آیت الله خامنه ای)

 

 

* در نوحه ها ماجرا و هدف امام حسین علیه السلام بیان شود که هر کدام یک درس و یک سرفصل است. (آیت الله خامنه ای)

 

 

* صدای بعضی از آقایان مداح خوب است ولی انسان از خواندن آنها چیزی یاد نمی گیرد؛ اما بعضی با آن که صدای آنچنان خوبی هم ندارند، وقتی مداحی می کنند و شعری می خوانند، معرفتی را به ما می آموزند. (آیت الله خامنه ای)

 

 

* ما باید بدانیم که اگر فاطمه ی زهرا سلام الله علیها امروز در بین ما ظاهر می شدند، ما را به خواندن چه چیزهایی امر می کردند؟! انگشت اشاره ی ایشان به خواندن چه چیزهایی اشاره می کرد؟! (آیت الله خامنه ای)

 

* در روزگار پر فتنه ی رهزنان ايمان و هنگامة آشوبِ دشمنان ِقرآن، كه جامعة ديني و فرهنگ متعالیِ ما در معرض تهاجم دشمن است، مراسمِ با بركت عزاداري حسيني نيز مانند هر پديدة مردمي و اجتماعیِ ديگر، دستخوش سوءِ استفادة غرض ورزان و بدخواهان و قدرت هاي مخربِ اعتقادي قرار گرفته و شيطان نيز با اهداف خاصي به ميدان آمده و در اين باره دخالت و تباه سازي ها را آغاز کرده است.

 

 

سپاهيان ابليس جهت تخريب ارزش ها و باورهاي دينداران با هم همدست شده اند؛ استكبار جهاني و وهابيان كه از قدرت حقيقي مجالس عزاداريِ متين و نقش سازندة بزرگداشت خاندانِ نبي اکرم عليهم السلام خبر دارند و راز بقا و ترقي و شهرت و شكوه و شوكت تشيع را در اين گونه مراسم ها و تعظيم شعائرِ ديني يافته اند و اقامة عزاي حسيني را ستوني پولادين در برابر نفوذ فرهنگ بيگانه مي دانند، و از طرفي چون نمي توانند عاشورا را از فرهنگ شيعه حذف كنند يا مردم را از آن روي گردان نمايند، در پي مخدوش كردن چهرة تابناك نهضت عاشورا كوشش هاي فراواني كرده اند. از جمله راهكارهاي آنها شُبه پراكني و مناقشه هاي سست پيرامون عزاداري و گريه براي امام حسين عليه السلام است. اگر بتوانند با افزودن خرافات و حركت هاي افراطي و تفريطي ضمن حفظ ظاهر عزاداري، باطن و محتواي آن را  برعكس مي كنند و آن را از خاصيت اصلي آن كه نابودي كاخ استكبار است مي اندازند. اينگونه گروه هاي انحرافي با صرف هزينه هاي هنگفت، مسير عزاداري صحيح را تغيير داده و سوگواري عاطفي و احساسي را برجسته مي كنند و بُعد معرفتي و حماسي آن را كه اصل عزاداري است، از بين مي برند تا ديگر مراسم سوگواري نتواند درس عزت و شهادت بدهد. (همين طور كه اكنون شاهد آن هستيم) از سوي ديگر برخي از دوستان امام حسين عليه السلام كه در ارادت آنها ترديدي نيست، با بي توجهي، همان امري را دنبال مي كنند كه دشمنان مي خواهند. و اين امر، رسالت روحانيت و انسان هاي آگاه را مضاعف مي سازد. از اين رو، بر حوزه هاي علميه، دستگاه ها و برنامه ريزان نظام تبليغي و ذاكران و بانيان و آحاد مردم لازم است كه بيدار و حساس باشند و سنگر خود را در مقابل اين حيله ها حفظ كنند و در برابر سياست دشمنان اسلام و تهاجم فرهنگي آنان عكس العمل شايسته اي نشان دهند تا اين سرماية عظيم مذهبي از تهاجم دشمنانِ آگاه و دوستانِ ناآگاه در امان بماند. واي به روزي كه اشعار مداحان و سخنان واعظان از حقيقت عاشورا كه «هيهات من الذله» است خالي شود.

 

********

 

از حسیـن اکتفا بـه نام حسین/ نبود در خـور مقام حسین

بلکه بایـد کـه خلـق دریابند/ علـت اصلـی قیام حسین

کشته شـد زیر بار ظلم نرفت/ به به از قـدرت تمام حسین

بهر احیاء دین شهادت یافت/ زنده شد نام دین ز نام حسین

شد مکرر عزای او که شود/ هر کسی واقـف از مرام حسین

 

  
 
نویسنده : روابط عمومی بنیاد دعبل خزاعی بوشهر بازدید : 1798 تاريخ : چهارشنبه 21 تير 1391 ساعت: 13:39

آخرین مطالب

خبرنامه

عضویت

نام کاربري :
رمز عبور :